Dat betekent dat websitebeheerders die momenteel AdSense draaien op hun site ook advertenties kunnen krijgen van externe advertentienetwerken, en niet alleen van adverteerders die bieden op trefwoorden in AdWords. De beheerders krijgen binnen AdSense de mogelijkheid om ook te kiezen voor advertenties van andere netwerken, die wellicht meer opleveren. De veranderingen zullen de komende maanden geleidelijk worden doorgevoerd in Noord-Amerika en Europa.
Op het AdSense Blog schrijft Google dat vele AdSense-gebruikers gevraagd hebben om de feature. "Deze nieuwe mogelijkheid helpt je meer winst te genereren met de advertenties die verschijnen op je site, of ze nou van AdWords of externe netwerken komen."
Deelnemende externe advertentienetwerken moeten zich houden aan Google's standaarden voor privacy, kwaliteit en snelheid. Ook krijgen de externe leveranciers geen toestemming om op basis van individueel surfgedrag relevantere advertenties te tonen, zoals Google zelf wel doet. AdSense-gebruikers kunnen daarnaast zelf kiezen om geen gebruik te maken van bepaalde externe leveranciers.
In mei 2008 begon Google met het openstellen van AdSense voor derden. Een select aantal advertentienetwerken mocht toen 'display ads' gaan kopen op aan AdSense verbonden sites.